X
  • שנהיה בקשר?
    כל שאלה או בקשה תתקבל בברכה

    שדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

מחקר משתמשים – לעשות ניסויים בבני אדם

עיצוב מבוסס מחקר מאפשר לנו ליצור ממשקים דיגיטלים מדויקים עבור אנשים. במאמר הבא, אורלי שלף, מומחית ה-UX שלנו מספרת על איך ניתן לקבל פידבק בזמן אמת מקהל היעד שלכם, לחסוך זמן וכסף ולייצר ממשק מותאם לצרכים של המשתמשים.
התראות ישירות לתיבת המייל שלך
על כל מה שחדש בעולם הדיגיטל?
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

בישיבה על כסא מתכת בחדר חשוך, כאשר מקור האור היחיד בחלל הוא נורת ניאון ישנה, תלויה על כבל ברזל מחליד, מתנועעת מצד לצד בחריקה עקבית. אלקטרודות המחוברות למכשיר חשמלי דבוקות לרכות. הדלת נפתחת בכבדות ולחדר נכנסת דמות לבושה בחלוק לבן ובידה…

במתח? נחזור לתסריט הזה בהמשך

לא אחת בשיחה או בכתב אני חוזרת ואומרת שעבורי עיצוב ממשקים הוא יותר מדע מאשר אומנות. עיצוב מבוסס מחקר מאפשר לנו ליצור ממשקים דיגיטלים מדויקים עבור אנשים ולא קירות.

עיצוב מבוסס מחקר

בכדי להסביר מה זה אומר, אשתף אתכם בסיפור האהבה האישי שלי עם עולם חווית המשתמש.

את דרכי התחלתי כמעצבת שיודעת קצת קוד. נכנסתי לעולם הדיגיטל פחות או יותר כאשר הוא נולד. אני ומחשבים תמיד הסתדרנו עוד בתקופת הDOS והמסך השחור עם הפונט הירוק… והדיסקטים, אוווו… נוסטלגיה! כמה אהבנו כוננים.

וכך, בשלהי 2013, מעצבת לי עמודי נחיתה ABOVE THE FOLD בכיף (כי חס וכרפס שמישהו יצטרך לגלול ויפספס את הטופס שצריך למלא), כאשר לפתע הגיע לקוח גדול וחשוב שרצה להבין מה עליו לשנות באתר בכדי לשפר את אחוז ההרשמה. מפה לשם הבאנו מומחה בתחום ניסויי השמישות אשר יצר מתודולוגיה למחקר משתמשים. ואני אומרת לעצמי (לא בקול, בלב… אחרת זה מוזר) "שטויות… בשביל מה לזרוק כסף על תשובה לשאלה כל כך ברורה, אני יודעת איך לעשות כאן אופטימיזציה…"

סופחתי לאותו מומחה לטובת הפרויקט. התבוננתי, הקשבתי, למדתי ואף וליוויתי נבדקים במהלך הניסויים. מהר מאד הבנתי שכל מה שהבנתי עד כה, היה הניסיון שלי, שיצר את ההשקפה שלי ועל בסיסה גיבשתי את דעותי האישיות… ולפעמים אין דבר יותר רחוק מהצרכים שלהם, הדעות שלהם והחסמים שלהם. אני ודעותי רלוונטים כגשם ביום חמסין. בסוף הפרויקט היה ברור לי שהדבר היחיד האמיתי עליו יש לבסס המלצות הוא דעתו של קהל היעד שמגיע לאתר. הרגשתי בורה ולא רלוונטית, אז הלכתי ללמוד איך עושים את זה!

…ובידה איזמל ועל פניה חיוך חושף שיניים ואתם מרגישים שזהו, אוטוטו זה נגמר.

מזל שבימינו כדי לחטט במוחו של אדם ולהבין את המוטיבציות והחסמים שלו מול ממשקים שונים – אין צורך בהליכים פולשניים, מהלך הניסוי הוא חוויה מעניינת גם לנבדקים ואם לא אז מעניין אותם התגמול עבור השתתפותם בניסוי.

אז על קצה הפיקסל, מה זה ניסויי שמישות?

מחקר משתמשים המאפשר לנו ללמוד כיצד חווים המשתמשים תהליכים בממשקים דיגיטליים ולהבין עד כמה יעיל ותקין התהליך עצמו.

לפני

יוצרים מתודולוגיה. קובעים יעדים, מטרות, מגייסים קהל יעד אשר מוכן להשתתף בניסוי. יוצרים שאלונים, מגדירים משימות ותרחישים לבדיקה.

במהלך

הנבדק מבצע את המשימות שהגדרנו עבורו.

אחרי

אומרים תודה יפה ומתגמלים את הנבדקים. מייצאים תובנות והמלצות על סמך הממצאים.

למה?

כי זה נחוץ. כי זה יחסוך לכם כסף וזמן בעתיד ויותר מכל כי ככה תוכלו לייצר משהו באמת שמיש ומותאם לצרכים של קהל היעד שלכם.

מתי?

תמיד. אלא אם כן יש לכם זמן מיותר ומלא כסף שסתם שוכב לו שם ובא לכם לבזבז מזה ומזה אחרי שתגלו שדברים פשוט לא עובדים.

DO TRY IT AT HOME

לא כל ניסוי צריך להתבצע באמצעות טכנולוגיה חדשנית של EYE TRACKING. ניתן גם לבצע מחקרים פשוטים יותר ובתוך הבית. גייסו כ- 8 משתמשים העונים על הקריטריונים של קהל היעד שלכם. תייצרו משימות שחשוב לכם להבין כיצד משתמשים מתמודדים איתן במהלך התהליך. שבו יחד עם הנבדקים והתבוננו בהם במהלך המשימה. תבקשו מהם ללוות את הפעולות שהם מבצעים בקול רם ותוכלו לקבל תמונה ברורה ובזמן אמת של חוויית המשתמש בממשק. שוחחו עם המשתמשים לאחר הניסוי, בקשו מהם לדעת מה היה חסר להם, איפה גילו קושי, בקשו מהם פידבק מפורט על התהליך.

הסיקו מסקנות, בצעו שינויים על סמך הממצאים ובום! עשיתם את זה.

עיצוב מבוסס מחקר עובד, תסמכו על המשתמשים – הם יודעים מה הם צריכים והם לא יתביישו לציין בפניכם את רשימת הצרכים שלהם.
All you have to do is ask