X
  • שנהיה בקשר?
    כל שאלה או בקשה תתקבל בברכה

    שדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

DESIGN FOR A STATE OF MIND

דמיינו עולם ורוד בו בכל פעם שאנו צורכים אינפורמציה או מבצעים פעולות באינטרנט, הממשק יזהה באיזה מצב תודעתי אנו נמצאים וינגיש לנו את הממשק מותאם לצורך שלנו באותו הרגע.
התראות ישירות לתיבת המייל שלך
על כל מה שחדש בעולם הדיגיטל?
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

אל שורות הנושאים שמוציאים אותי מדעתי לאחרונה (כגון, אי היכולת לעשות CTRL Z במעלית, לעיסת מסטיק בפה פתוח והמרחק העצום מפיתוח טכנולוגיית הטלפורטינג), מתווספים משפטים מסוג… "נו באמת אורלי, אנחנו מובייל פירסט", "בואי נפסיק לאפיין לדסקטופ בכלל", "צריך להתחיל מהמובייל ומשם לצאת לדסקטופ"… אני מבינה את קו החשיבה אבל (רואים כמה שהוא גדול?).

בואו נעשה סדר שניונת בכל ההתבטאויות חורצי הגורלות

הביטוי MOBILE FIRST נוצר ונועד כדי להדגיש לנו את חשיבות החויה במובייל. מתחילת עידן הסמארטפון רצנו מהר מידי. דורות של מכשירים, אחד אחרי השני כמו פטריות אחרי הגשם תפסו אותנו עם הפיקסל ביד.

הנה כמה נתונים שילחיצו את מי שטרם נערך

על פי סקר שנעשה על ידי Boston consulting group המציגה את התנהגות הצרכנים (בקרב אמריקאים)

על מה נוותר לטובת הטלפון

סקר שנעשה על ידי Boston consulting group המציגה את התנהגות הצרכנים (בקרב אמריקאים)

כמה נתונים נוספים מהרשת,

  • 40% מהרכישות בבלאק פרדי האחרון הגיעו מהמובייל
  • 40% מהמשתמשים יעברו למתחרה אחרי חוויה שלילית במובייל
  • 75% מהמשתמשים פותחים את הדיוור שלהם מהמובייל
  • הנתון שהכי צריך להלחיץ אותנו הוא ש84% מהמשתמשים במובייל נתקלים בבעיה כלשהי בתהליך רכישה

נתונים אלו בהחלט גורמים לחשוב ולהבין שחייבים לפעול, לשנות גישה וביפ-בופ-ביפ קם אדם וצעק MOBILE FIRST.

וכמו בכל המשגה אמורפית, נוצר בלבול גדול ובהלה. MOBILE FIRST אינו אומר MOBILE ONLY!
ויחד עם מושגים כמו רספונסיבי, אדפטיבי ומותאם נוצר סלט לא הכי טעים חייבת לציין.

על קצה הפיקסל על מרכיבי הסלט ובעברית פשוטה:

mobile first
מעצבים קודם כל למובייל ומשם יוצאים למסכי דסקטופ

רספונסיבי
הממשק מגיב לרוחב המסך ומציג את האלמנטים בהתאם

אדפטיבי
הממשק מקבל נגיעות שונות ומותאמות לחויה ברוחב מסך מסוים

מותאם
ממשק מובייל נפרד מזה של הדסקטופ, על URL אחר

בעבר הלא רחוק ולפני שhtml התחיל לפרוח ולהפריח היו מגבלות טכניות. מותגים (שחששו מאי מיצוי הפוטנציאל האדיר של המובייל) התחילו לפתח אתרים נפרדים לטובת המובייל ובכך יצרו לעצמם נכסים כפולים ועבודת תחזוקה רבה. היום למזלנו יש לנו את היכולת לשחק בארגז חול אחד. ברמת הפיתוח קיימות יכולות וכלים מופלאים שמאפשרים לנו בעזרת פיסת קוד לזהות את הdevice של המשתמש ולהתאים לו חויה מותאמת לסטייט אוף מינד (נשמע נכון יותר בעברגלית) בו הוא שרוי.

והנה הגענו לפואנטה

אנחנו המעצבים, המאפיינים ואנשי הקריאטיב מעצבים לSTATE OF MIND ולא לרוחב מסך וכאן צריך להתרחש השינוי!

אז מה זה בעצם אומר? עיצוב חכם מאפשר לנו להתחבר למצב התודעתי (אמרתי לכם נשמע טוב יותר באנגלית) של המשתמש ולספק לו את החויה האופטימלית לצרכים שלו באותו הרגע.

דמיינו עולם ורוד בו בכל פעם שאנו צורכים אינפורמציה או מבצעים פעולות באינטרנט, הממשק יזהה באיזה מצב תודעתי אנו נמצאים וינגיש לנו את הממשק מותאם לצורך שלנו באותו הרגע.

אבל עד שזה יקרה, במוביל לדוגמא עלינו לעצב להפרעות. כן, כן זה לא טעות. אנחנו חייבים להבין שכאשר המשתמש מחזיק מכשיר טלפון הוא ככל הנראה נמצא במצב מוסח, בתנועה, בדרך, באמצע. רמת הריכוז שלו מחולקת ותפקידנו כמעצבים לייצר לו את היכולת להמשיך/לסיים את מה שהתחיל בקלות ובאופן רציף.

להלן תרחיש לדוגמית, האלמנט הארור שאת שמו אסרתי להזכיר במשרד, אבל לטובת ההמחשה אכתוב אותו, ה…ה…הפו (אוי זה קשה), אוקי הנה זה בא, הפופאפ! (מרגישה שזקוקה למקלחת).

דמיינו לעצמכם את התרחיש הבא, אני קוראת מתכון של עוגת שוקולד מופלאה שרוצה להכין לילדים שלי לסופ"ש. במקרה הזה אני באוטובוס. לפני שסיימתי לקרוא את התוכן, הגיע פקח לביקורת כרטיסים (כן עושים כאלה מדי פעם). דעתי הוסחה, ולאחר שסיימתי וחזרתי למתכון, אני רואה מולי מסך אחר לחלוטין, שאני לא זימנתי! מבקשים ממני להרשם לדיוור… מה הקשר בירה נשר?! ולמה אתם מפריעים לי באמצע הקריאה?? מעצבן, רוצה לסגור את הפופאפ וכמובן שהX קטן מדי ולחצתי בטעות על אזור אחר ונזרקתי למקום אחר בכלל ועכשיו אני צריכה כבר לרדת מהבוס ועוגמת נפש וקמחים ולולב מדמם…בקיצור באסה.

הפתרון לתרחיש שהצגתי הוא הביטוי שעכשיו כולנו נאמץ ונכתוב על שלט גדול ונייצר ממנו שומר מסך

DESIGN FOR A STATE OF MIND

עיצוב במחשבה על המובייל הוא חשוב כי באמת המספרים עצומים:
מזכירה לכם, החלק העיקרי של הטראפיק לאתרים שלכם מגיע מהמובייל – 75% בממוצע
עם זאת, כדי לעשות עבודה טובה, עלינו לצלול פנימה למאפייני ההתנהגות של המשתמשים שלנו

מאפיינים של משתמש מובייל שצריך לקחת בחשבון:

אני ממהרת
אני מוסחת
אני באמצע
אני בו זמנית

לא כל מה שנגיש הוא נח

אזורי נוחות במובייל

בניגוד לדסקטופ, כאשר הגורם המתווך הוא המקדלת והעכבר, החויה במובייל הנה פיזית יותר. קיים מגע ישיר של היד עם המסך (ולא כולנו בורכנו באצבעות של פסנתרנית עדינה ודקיקה). שימו לב 50% מהמשתמשים במובייל לא מצליחים ללחוץ על מה שהם צריכים (בעקבות גודל או מיקום אלמנטים באופן שגוי)

תפעול מכשירי טלפון

בניגוד להסחות הדעת במצב התודעתי של המשתמש בדסקטופ, במובייל אני קוטעת תהליכים (מכבה את המכשיר, יוצאת מהדפדפן/אפליקציה)

חברים, בשורה לפני האחרונה, ההחלטה לרכוש, לבצע, ליישם היא מסע ולא ספרינט ואת המסע הזה עלינו לסלול בחשיבה על מה שחשוב להם ומה שהם זקוקים לו בכל מצב תודעתי שהם נמצאים.

ולכן אנחנו לא מוותרים על הדסקטופ. עד שייצרו הולוגרמות ונעשה עם הידיים באויר. חשוב לאפיין ולעצב למצב תודעתי. לחשוב על המשתמש בהליכה, רביצה על הספה או באמצע ישיבה ולא לדבר על רזולוציות של מסך!